fredag 15 januari 2016

Nedgången stressar mig!

Den breda och förhållandevis rejäla nedgången som vi haft de senaste veckorna stressar mig en aning. Men inte av den kanske vanligaste orsaken, att det gör ont att se ens innehav minska i värde och att man till slut säljer alltför billigt det man köpte alltför dyrt.

Nej, tvärtom så välkomnar jag nedgången då jag länge tyckt att aktiekurserna varit väl höga och därmed även deras direktavkastning för låg. Nu börjar det klia alltmer i fingrarna att trycka på köpknappen när värdering och direktavkastning ter sig alltmer aptitlig!

Det som stressar mig är istället det faktum att vi precis denna månad startar ett sparande med syfte att bygga en portfölj med utdelningsaktier. Vi har därför inte en rejäl hög med torrt krut på vänt att gradvis fyra av, utan får nöja oss med att i stället vänta på denna månads insättning. Jag hoppas därför på en utdragen och gärna än djupare börsnedgång. Så länge bolagen är av god kvalitet tjänar inte jag som långsiktig och återinvesterande aktiesparare på att de värderas högt, tvärt om.

Bland de aktier jag nu tittar på finns Industrivärden, Kinnevik, Investor, SEB, SHB, Castellum, H&M, ABB och Atlas Copco, för att bara nämna några.

Detta blev bloggens första inlägg och det blev ju ganska pang på. Jag återkommer inom kort med ett inlägg som berättar lite mer om var vi står, vad vi siktar mot och hur vi tänker ta oss dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar